Ήταν μια νύχτα με απίστευτη υγρασία
στη Λεμεσό, την περασμένη Δευτέρα. Μπήκαμε στο χώρο του «Θέατρο Ένα» στη
δημοτική αγορά, που αποδείχθηκε μικρή για να χωρέσει τον κόσμο που ήρθε και
ανεπαρκής ως προς τον κλιματισμό της. Ας είναι όμως, αφού το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ
Birds of a feather, που
προβλήθηκε στα πλαίσια του 7ου διεθνούς φεστιβάλ ντοκιμαντέρ της Λεμεσού,
κράτησε την προσοχή μας για τα 40 λεπτά που διήρκεσε. Ψάχνοντας το νόημα του
τίτλου, βρήκα μια πειστική εξήγηση της έκφρασης που σημαίνει μια ανεπίσημη
συνάντηση για να μιλήσεις επί παντός επιστητού. Πρόσωπα με γνώριμα χαρακτηριστικά,
άνθρωποι του τόπου μας που δεν ξέρεις αν είναι Έλληνες ή Τούρκοι μέχρι να
ανοίξουν το στόμα τους, περνούν από την οθόνη, με φόντο γνώριμες γειτονιές. Κι
αφού το ανοίξουν, ξεκινά η συζήτηση, όχι επί παντός επιστητού, αλλά επί ενός
πολύ συγκεκριμένου θέματος: της αντίληψης του καθενός μας και της εθνοτικής μας
κοινότητας για τη σύγχρονη ιστορία της Κύπρου, με μια ξεχωριστή ματιά στο θέμα
των αγνοουμένων. Οι ιστορίες που ακούς μοιάζουν με κάτι που είχες ακούσει
κάπου, από κάποιον, παλιά. Το ίδιο και η προσέγγιση των ανθρώπων που βίωσαν με
τον πιο σκληρό τρόπο το βάδισμα της ιστορίας (να ξανά η λέξη, με μια άλλη
έννοια) στον τόπο. Ήταν το ’55, το ‘63, το ’74 χρονιές που η μοίρα μας
αποκάλυψε το πρόσωπο της; Μήπως υπήρχε κάτι που θα μπορούσαν οι άνθρωποι της
εποχής να κάνουν για να αλλάξουν την πορεία των γεγονότων; Ποιος δεν
αναμετρήθηκε με τέτοιες σκέψεις κάποια στιγμή; Όσα εξιστορούν οι πρωταγωνιστές,
απλοί άνθρωποι που βρέθηκαν με ένα όπλο είτε στο χέρι είτε στο κεφάλι, άνθρωποι
που κουβάλησαν για μια ζωή το άχθος του θύματος και του κυνηγημένου, είναι
υλικά για τη δημιουργία και την αναζήτηση της αλήθειας. Που πολλές φορές,
αποδεικνύεται ότι δεν είναι μια, αλλά πολλές. Τι έγινε στην Αλόη, τη Μαράθα, το
Σανταλάρη και την Τόχνη; Γιατί ο Πάλμας έμεινε θαμένος ως άγνωστος νεκρός στη
Λακατάμια για σχεδό 3 δεκαετίες; Ποιος μας χρωστάει απαντήσεις; Ποιος τζόγαρε
με τον πόνο των ανθρώπων; Έφυγα από την αίθουσα με πιο πολλές ερωτήσεις και
αβεβαιότητες από όσες είχα μπαίνοντας. Μια δυσαρμονία με χτύπησε στο πρόσωπο
ανάμεσα στη διαχείριση του πόνου που προκαλεί το να έρχεσαι κατάφατσα με 60
χρόνια ιστορίας και στην κενότητα του επαναληπτικού beat από τα μπαρ της περιοχής.
Κρατάω όμως κάτι. Δύο συγκινητικές
στιγμές: η από αέρος εικόνα της Λευκωσίας, που με έκανε να θυμηθώ ότι σε αυτόν
το κύκλο με τα τόξα των προμαχώνων, έχω χωρέσει το μεγαλύτερο χρόνο της ζωής
μου.
Μα πάνω από όλα, η στιγμή που ο
Σπύρος κοιτάει από κάποιο ύψος το νεκροταφείο της Γιαλούσας...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου